Seminář je určen pro každého, kdo chce spoluvytvářet přátelské klima v prostředí svého zaměstnání. Pro každého, kdo chce s kolegy utvářet kvalitní vztahy, otevírat prostor pro jakýkoliv názor a jeho pochopení bez hodnocení a kritiky, ale i konstruktivní zpětnou vazbu.
Klima ve firemním prostředí vzniká postupně a díváme se na něj z dlouhodobého hlediska. Jeho kvalita ovlivňuje to, jakým způsobem zaměstnanci spolupracují, zda existuje vzájemná důvěra a přátelská atmosféra. Lidé ji hodnotí na základě subjektivního vnímání. Přátelské klima by mělo zahrnovat tyto tři oblasti se specifickými atributy :
EMOCIONÁLNÍ– pohoda, důvěra, bezpečí, jistota, radost. SOCIÁLNÍ – otevřenost, vstřícnost, vzájemný respekt, úcta, ohleduplnost, tolerance, spolupráce. PRACOVNÍ – řád, respektování pravidel, soustředěnost, dotahování činností do konce, pracovitost, činorodost, důslednost
Konflikt je nedorozumění mezi dvěma a více lidmi. Dochází při něm ke střetu názorů, zájmů, postojů, pocitů, chování i hodnot.
Slovo „konflikt“ si často spojujeme se sporem, válkou nebo bojem. Většinou vidíme výsledek konfliktu ve formě výhry, prohry nebo kompromisu. Vyvolává v nás nepříjemné pocity. Konflikty jsou však na pracovišti nevyhnutelné.
Konflikt je PŘÍLEŽITOST a dá se efektivně řešit v šesti krocích.
Komunikaci jako takovou máme spíše spojenou s mluvením. Možná podvědomě dáváme i důležitější postavení mluvčímu než tomu, kdo poslouchá. Jenže součástí komunikačního procesu je mluvení i naslouchání. Jeden výzkum z roku 2002 říká, že lidé z výzkumu během dne 50% času naslouchali, 25% mluvili, 15% četli, 11% psali. Z toho můžeme usoudit, že naslouchání je nejfrekventovanější komunikační dovedností.
Proč by se tedy lidé měli učit naslouchat, když vlastně naslouchají každý den. Je velký rozdíl v tom, jestli slyšíme druhého, posloucháme ho, a nebo jestli mu skutečně nasloucháme. Slyšení je fyzický projev – příjem zvukových vln. Naslouchání je mentální proces – při naslouchání závisí na mozku, protože zvukové vlny je potřeba převést na informaci, zprávu, která má smysl. Skutečné naslouchání v naší společnosti chybí.
Součástí efektivní a empatické komunikace je i rozvíjení emoční inteligence, jejíž pěti základními pilíři jsou: sebeuvědomění, seberegulace, sebemotivace, empatie a sociální dovednosti. Dnes už víme, že IQ nám šťastný a spokojený život nezajistí. Potřebujeme v životě získat nadhled, trénovat odolnost a umět zdravě projevovat emoce. Je to cesta na celý život, tak proč se na ní nevydat právě teď?
Emoce jsou poslem zpráv a je jen na nás, jak z tou zprávou naložíme.
Seminářem Vás provede Radka Schillerová